Google Website Translator Gadget

Showing posts with label kembar mummy. Show all posts
Showing posts with label kembar mummy. Show all posts

Friday, October 19, 2012

pAGI2 DAH KASIK MERAH TANGAN MUMMY

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

ENTRI RINGKAS JER PAGI JUMAAT NI..

pagi ni tapak tangan mummy dah merah..
sebabnya:

a) bagi penampar kat muka abg aiz
b) bagi penampar kat peha miqael
c) bagi penampar kat lengan Daniel

bukan sesuka hati nak menampar tapi, ada sebab musabnya ok

mulakan dengan abg aizz;
 kena penampar sebab bangun tidur menjerit2 cari ayah sebab tak nak pergi rumah pengasuh, ayah plak pagi2 dah tak ada sebab ada kursus dengan MARA,bila mummy angkat nak letak dalam stroller,boleh plak keras kat badan...wuii, pang... ko merah pipi..sampai umah pengasuh masih lagi sedu2 menanggis..geram sangat.

Miqael plak;
kena penampar kat peha,nak tahu sebab apa, tengah mummy sibuk cari baju dia untuk dipakai,baru lepas mandikan dia, boleh plak dia masuk bilik dengan tangan penuh taik,sbb dia terberak kat karpet dapur...hoho saja tu cari penyakit namanya..tak pasal2 peha yg mulus kecik tu jadi mangsa keganasanku..hehe

Daniel plak:
dah dia tgok semua menanggis dia pun gatal juga menanggis tanpa sebab..tapi, sebelum tu yg kasik mummy angin dia pergi main berjemaah taik miqael..aduhai,mmg bercintalah pagi2 mummy bebel n jadi tarzan semesta alam...

korang2 semua kenapalah dera mummy pagi2 nak oii...
apa pun maafkan mummy yer sayang...mummy bernafsu ganas pagi tadi huhu..per pun mesti pengasuh kata mummy dera budak2 tu..sebab kulit diaorg jenis putih2,bila bagi penampar mmg merah2

3 beradik yang jadi mangsa mummy pagi tadi (haha ketawa jahat)


Friday, September 21, 2012

Ada perubahan

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Pagi ni mood mummy ada sikit hepi,sebab 1st time si kembar n abg aiz tak nanggis time mummy hantar rumah pengasuh setelah masuk hari ke 12. hmmmm mengada tul diaorg sebelum ni,menanggis macam mummy nak hantar terus kat situ.

masa Mila(nama pengasuh tu) buka pintu pagi tadi,miqael jer nanggis sekejap,bila dia tgok kembar dia senyap,abg aiz pun senyap tiba2 dia berhenti nanggis n senyum..entah apa2 jerlah anak mummy ni.. Mila siap bagitahu lagi,ada perubahan dah kak...harapnya terus macam tulah... mummy sangat2 susah hati bila diaorg menanggis,manataknya rasa berat jer langkah ni nak ke tempat kerja,otomatik perasaan sayu,hiba n sebak dada ni..bila sampai opis mulalah ingat anak2..

Tapi, pagi ni mummy gembira sangat bila diaorg tak nanggis,nak pergi kerja pun mood hepi jer sampailah saat ni..mungkin anak2 mummy dah faham yg mummy tinggalkan diaorg untuk seketika waktu jer,pastu petang mummy akan ambil diaorg semula...
esok sabtu ahad,hari untuk mummy n anak2...

48jam mmg takkan berenggang dgn korang pun tau...so, mummy mmg mengharap sangat 5 hari time waktu mummy berkerja,kamu jagalah diri n faham situasi mummy yer,so, jangan nanggis2 n paling penting jangan buat org meyampah dgn kamu...
Sekurang2nya kamu bertiga masih hari2 jumpa mummy.Kalau nak dibandingkan kamu bertiga dgn abg Joe,jauh bezanya ok. Abg Joe jumpa mummy sekejap2 jer,kadang2 sebulan 2kali,kadang2 sekali sebulan.. so, bersyukurlah yer... Harap sangat hari isnin depan ni n seterusnya jgn nanggis2 ok..tak mahu buat hati mummy risau.

Setiap kali mummy melangkah ke tempat kerja,mummy hanya mampu berdoa n tawakal kepada Allah,agar Dipelihara kamu semua mengikut kehendakNya.

kamu bertiga

Thursday, September 6, 2012

Daniel di opis mummy

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Hari ni terpaksa juga bawa daniel datang opis...
hmm 4 hari tak ada pengasuh,nasib baik ayah consider nk jaga diaorg 4 hari ni. punya hari selasa tu mummy terpaksa juga cuti sbb Daniel demam.

hari ni bw daniel sbb demamnya tak kebah lagi,kesian plak kat ayah nak jg 4 org hero kat rumah tu,(mgu ni mmg bw abg joe datang sini,ingatkan dah ada babysitter .. tu yg bw abg joe,rupanya last minute BS tak jadi nk jaga)..

pagi2 bw daniel... sian dia.. mana nk cr BS yer..mummy nk guna sampai akhir tahun jer sbb tahun dpan semua dah duk taska..mengharap sgt  ada yg nk  jaga si kembar n abg aiz.abg je mmg duk kg...

nak cr jauh2,susah plak mummy nk gerak sbb tak der kenderaan..harap sgt dalam masa trdekat ada BS yg nk jg diaorg sekitar kawasan tmpat tinggal mummy ni..

kat opis

kesian tido atas kerusi

Wednesday, August 29, 2012

Demi kembarku

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

 
mummy nak minta tolong sangat2..

 my twins selalu hantuk2 dahi kat lantai,mcmana yer nak hindarkan diaorg dari buat macam tu,sampai lebam dahi tu,memang setiap kali diaorg hantuk mummy cepat2 berlari ambil diaorg. masalahnya hampir setiap hari. sekarang ni pengasuh diaorg tak nak jaga diaorg lagi sbb benda tu,dia tak sanggup nak jaga,pening kepala hampir setiap bulan bertukar pengasuh.tanya doktor,doktor ckp itu perkara biasa,tapi, dah masuk 4 bulan perkara tu tak berhenti2 pun, 

balik kampung raya baru ni,ada makcik tu cerita,anak sedara dia mcm tu juga masa kecik,sekarang jadi OKU sbb gegaran pd otak..terus membuatkan hati ni takut & sedih sangat..kalau ada cara untuk halang diaorg hantuk2 dahi kat lantai, mehlah share sama yer..

tengok dahi diaorang

beberapa hari ni, mummy banyak search kat google tentang masalah ni, mummy terjumpa pasal Autisme..  mummy risau diaorgmenghidapi penyakit ni,sbb apa tanda2 penyakit ni ada pada perangai twins..contoh suka mengigit,buat hal sendiri,hyperaktif,panjat sana sini,tak suka tumpu pada sesuatu(kalau mcm tgok TV tu skejap je..pastu wat perangai lain plak)..yang paling mummy pening suka hantuk kepala dan memang tak reti duduk diam.. Dahi diaorang pun dah naik lebam..

ni berkenaan Autisme..

 
Apa itu Autisme?
Autisme bermaksud satu gangguan dimana kanak-kanak mempunyai kesukaran dalam interaksi sosial dan komunikasi serta tingkahlaku terhad dan berulang-ulang. Simptom ini mula ditunjukkan oleh anak-anak seawal umur 3 tahun lagi.

Terdapat pelbagai simptom yang berbeza pada kanak-kanak yang mengalami autisme. Terdapat kanak-kanak yang mempunyai simptom yang ringan dan ada juga kanak-kanak yang mempunyai simptom yang lebih berat. Cuba anda bayangkan sekaki payung, Payung itu mewakili Autisme, dimana dibawa payung itu mengandungi pelbagai simptom yang berbeza. Kanak-kanak autisme boleh mempunyai sebahagian simptom-simptom ini atau keseluruhannya sekali (turut dikenali dengan terma ‘Autism Spectrum Disorder’).
Diantara kategori-kategori bagi gangguan Autisme ini adalah:
  • Autistic disorder” (juga dikenali sebagai “Klasik” Autisme)
  • Sindrom Asperger” (juga dikenali sebagai “Atypical Autism”)
  • Pervasive Developmental Disorder” (tiada spesifikasi tertentu)
*(Pervasive Developmental Disorder can be broken down further to include Childhood Disintegrative Disorder and Rett syndrome.)

Tidak ada ubatan mahupun rawatan bagi mengubati autisme, namun begitu terdapat beberapa kaedah untuk membantu anak-anak autisme dalam kehidupan seharian serta memaksimumkan keupayaan pembelajaran.
Tanda-tanda bagi Autisme.

Terdapat 3 jenis kelakuan pada karektor kanak-kanak Autisme:

1) Kanak-kanak Autisme mempunyai kesukaran dalam interaksi sosial, masalah dalam komunikasi (lisan dan bukan lisan), tingkah laku berulang dan obsesi melampau.

2) Kesukaran berinteraksi merupakan antara tanda utama dalam autisme. Ibu bapa biasanya akan menyedari masalah autisme di dalam diri anak mereka melalui gejala ini. Seawal bayi lagi, anak – anak yang mempunyai masalah autisme tidak memberi respon atau fokus kepada sesuatu benda dalam jangka masa yang lama. Kanak-kanak yang mempunyai autisme adalah kelihatan seperti anak-anak yang normal namun mempunyai kekurangan dalam komunikasi sosial.

3) Kanak-kanak Autisme gagal untuk memberi respons apabila nama mereka dipanggil dan tidak mahu bertentang mata semasa berkomunikasi. Mereka juga mempunyai kesukaran untuk menafsir pemikiran serta perasaan orang lain, ini kerana mereka kurang sensitif kepada ciri-ciri bersosial seperti intonasi suara dan ekspresi muka. Mereka juga tidak memandang muka apabila bercakap bagi memahami tingkahlaku yang sewajarnya. Mereka kurang untuk memahami perasaan atau emosi orang lain. Kanak-kanak Autisme lebih gemar untuk melakukan perbuatan yang berulang-ulang seperti menghayun atau memusing-musingkan badan atau keadaan yang lebih merbahaya seperti
menggigit atau memghantuk kepala. Malahan, mereka juga lambat bertutur berbanding kanak-kanak seusia mereka. Dalam perbualan juga, mereka lebih gemar untuk membahasakan diri mereka dengan menggunakan nama mereka sendiri berbanding menggunakkan kata ganti diri ‘saya’. Selain dari itu, kanak-kanak autisme juga tidak pandai untuk berinteraksi dengan kanak-kanak lain semasa bemain. Ada diantara mereka yang menggunakan melodi lagu ketika bercakap mengenai sesuatu cerita dan kebanyakkan mereka tidak berminat untuk berkongsi cerita bersama rakan perbualan mereka. Kebanyakkan kanak-kanak autisme adalah kurang sensitif kepada rasa sakit namun mereka lebih sensitif kepada bunyi, sentuhan serta sensori (deria rasa). Sifat sensitiviti mereka yang kuat ini merupakan jawapan mengapa mereka yang tidak mahu dirangkul atau dipeluk.
 
Adakah suntikan vaksin berhubungkait dengan autisme?
Pada masa dahulu, suntikan vaksin turut dikaitkan dengan autisme, namun kajian menunjukkan bahawa tiada kesimpulan saintifik yang dapat menyokong teori ini. Pada masa kini, masih terdapat kajian yang sedang dijalankan berkenaan perkara ini.
Sekiranya, anak anda menunjukkan simptom-simptom autisme, segeralah membawa anak anda berjumpa dengan doktor.

Oleh Nanny V.B.

Harap sangat ada yang boleh tolong mummy.

Wednesday, July 18, 2012

Pengasuh baru lagi untuk si Kembar

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Hari ni start hantar kat pengasuh baru lagi,hantar kat rumah kawan opis mummy,hantar kat isteri dia (suhaiza) hari pertama hantar,pagi tadi diaorg menanggis..hmm harap2 oklah..dah seminggu diaorg tak ada hantuk2 kepala..harap sangat dah tak buat perangai tu semula...

kat pengasuh yg baru ni dapatlah kurang RM50.00 dari rumah pengasuh lama...Alhamdulillah..mudah2an selesalah n serasilah si kembar mummy ni kat rumah su.

ikutkan hati mummy,mummy tak naklah juga cari pengasuh lain,memandangkan pengasuh yg lama kak ton,kena wajib cuti 2 kali dalam sebulan n tak boleh hantar pagi2,terpaksalah juga mummy cari pengasuh lain.ikutkan kak ton ok sangat jaga diaorg,iyerlah org lamakan,mmg bab handle budak2 ni mudah dah bg diaorg..

takperlah ni jer harapan mummy,sebab su kata dia tak kisah kalau mummy hantar pagi..
mudah2an berterusan.

my twins

Sunday, July 8, 2012

Festival Bunga & Taman 2012 - Putrajaya

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Biarlah gambar berbicara...
mood masih tak baper nak ok lagi utk mengarang kat entri ni..tapi, nak jugak tepek gambar (^_~)

baru seminggu dapat kaki,seronok berjalan sana sini

mummy n twins

ayah n twins


 * jadi tumpuan orang budak si kembar ni,sebab jalan huyung hayang hehe

Tuesday, July 3, 2012

Demam lagi

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Semalam balik dari rumah pengasuh,kak ton bagitahu yang Daniel demam.. mummy rasa dahi daniel memang panas sangat...

 

kiranya tiap2 bulan Daniel demam sejak umur start setahun hari tu...
macaman yer nak bagi antibodi dia kuat..
Pastu dari hari isnin sampailah pagi tadi setiap kali hantar kat rumah pengasuh Daniel yang menanggis beriya.... sampai merah muka dia mintak dilepaskan dari tangan kak ton..
Berat rasa hati nak pergi ke tempat kerja..memandangkan dia pun demam tak kebah lagi. terpaksa jugak melangkah kaki ni dengan rasa hati yang terpaksa.


pagi ni pun datang kerja pukul 9:47am lewat giler mummy pergi kerja,mana tak nya si Daniel demam asyik merenggek jer,bila Daniel mula merenggek si miqael pun turut bangun jugak,nasib baiklah ayah rajin jugak bangun tolong buaikan miqael,walaupun ayah sendiri demam jugak.. terima kasih ayah...

pagi tadi lambat sebab Daniel tak bagi mummy bangun dari sebelah dia...nak tak nak berkeras jugak hati ni untuk bangun, dah pukul 9am. mummy masuk kerja bulan ni pukul 8:30am.. entahlah alasan apa nak bagi kat bos pun mummy dah tak tahu...sampai ke petang ni pun mummy tak submit alasan lagi..
nak biar macam tu jer rasanya..boleh ke? huhu..


sibuk jugak abg aizz nak pakai kool fever

Friday, June 29, 2012

Perangai baru si kembar

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Balik dari rumah pengasuh hari ni,mummy sikit terkejut tgok muka Daniel ada kesan biru n merah..tak sempat mummy nak tanya pada kak ton,kak ton dah buka mulut dulu.
' awk tgok muka si adik,biru ni si abg gigit,yg merah ni si abg cakar' aduhai anak mummy, buat apa ni weh.. 'satu lagi si iqbal anak fiza pun,si abg gigit juga'..
anak org pun dia gigit juga..matilah kalau kena marah dengan mak si iqbal..

dahlah sebelum ni si miqael berebut barang di tolaknya daniel ke dinding sampai bengkak dahi kiri daniel,kak ton tu tolong tuam,kalau tak tuam mahu benjol kepala si adik..

sejak dia pandai gigit2 ni,ni yang mummy rasa risau,kalau dia gigit si kembarnya ok lagi,kena plak dia gigit orang lain..wui haru jadinya..

muka daniel yang di gigit miqael

lepas ni kena berhati2lah mummy kalau tak mesti mummy sekali digigitnya...habislah lebam sana sini.

Thursday, June 28, 2012

Si kembar menduga hati

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

malam tadi rasa geram kat si kembar mummy yang makin comel + mengada terlebih tu..
yang buat mummy geram tu,ambil dari rumah pengasuh sampai jer kat rumah diaorg meragam + menanggis jer..tak tahu kenapa,bagi biskut diaorg makan,habis biskut meragam semula,pergi bawa bilik belakang ,bagi mainan,dicampaknya...

apalah kamu duaorg ni nak sayang...buatkan susu kat botol sorang satu,tak mahu jugak...tapi, mata si miqael tgok dada mummy jer sambil tangan tu hulur2 suh angkat dia,daniel plak bila tgok abg kembar dia buat macam tu,dia pun ikut juga buat benda yg sama...aduhai parah,mummy tak mandi lagi,tak masak lagi,ayah plak nak balik malam ni...
diaorg nanggis tu mummy tinggal macam tu jer ...
mandi koboilah mummy apalagi,tak sampai 5 minit dah keluar bilik air, karang lama2 kat bilik air,ada plak budak dua orang tu pengsan menanggis huhu,cabul betul mulut mummy ni... haish busuk sungguh mulut ni...

pas siap semua,pergi juga kat si kembar,tarik2 baju,fahamlah nak apa,sempat masak nasi jer..aduhai dapur bersepah tu weh,lantai tak mop lagi,baju tak berlipat,silap hari bulan ada yang kena bebel ni...kembar mummy kenapa yer malam ni kamu buat perangai,saja nak suruh ayah membebelkan...

memang betul2 menduga,pukul 11:30pm baru dua org ni tidur

Friday, June 22, 2012

Makanan ringan

 Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

semalam petang lepas jer balik dari ambil si kembar dekat rumah pengasuh teringin nak buat bubur kacang letak durian(durian dr kampung).

pergi singgah kedai beli barang2,si kembar sibuk jugak tangan tu mencapai itu ini,nak bagi diaorg diam,mummy belikan diaorg jajan NINI biskut celup..

kiranya pertama kali mummy belikan makanan ringan kat si kembar..

jom layan gambar si kembar dengan biskut celup NINI


sumber pakcik gugel



Wednesday, June 20, 2012

Alhamdulillah dah ok

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Semalam petang masa ambil si kembar dekat rumah pengasuh,masuk jer umah kak ton,si kembar mummy tgok tengah tgok luar dari pintu pagar nak ke beranda,nampak jer mummy sampai,dua2 terkedek2 berjalan menanggis dapatkan mummy,padahal ok jer,menanggis mengadalah tu satu hari tak jumpa mummy..

dua2 mummy dukung,senyum mengada dua2 beradik kembar ni,abg aiz yg ikut mummy ambil si kembar pun,si kembar hulur muka suruh abg aiz cium,mengada sungguh si kembar mummy..mummy tanya dengan kak ton,diaorg ok tak,kak ton bgth biasalah budak2,kat tempat baru mmg menanggis,pas tu oklah diaorg..siap gelak2 lagi.
Syukur Alhamdulillah,wpun, bayaran upah tuk jaga si kembar RM600.00 paksa rela jugalah mummy ni..huhu(dah test minta kurang,tapi tak berjaya) .

sampai jer rumah mummy tgok bubur yg mummy bekalkan pagi tadi,sikit jer terusik,dalam hati tak bagi makan ke?? abaikan jer... ayah buatkan bubur suruh mummy suapkan si kembar,penuh bubur dalam mangkuk besar,mummy bagi si kembar,laju saja diaorg makan mcm lapar sgt,sbb masa bibik jaga biasanya siang si kembar makan nasi 2 kali,malam sekali..mummy bagi makan tak sampai setengah jam,habis licin satu mangkuk,ayah cakap lapar betul anak2 kita,tak bagi makan ke?? mummy no komen,sbb mummy tak nampakkan,adatlah bagi org jaga,belum tentu semuanya sempurna..

kalau mummy jaga sendiri mungkinlah kita main paksa jer diaorg makan,kalau org jaga ni,bila dia tgok budak tu mcm makan main2 terus jer dia pun stop bagi makan.. apa pun kena pasrahlah...

lepas jer makan,mummy pergi cuci punggung si kembar n tukarkan diapers,mummy baring n bagi diaorg breasfeed,masa menyusu tu dua2 lentok tertido,kesian anak2 mummy,nampak muka penat + kekenyangan kut...

pagi tadi masa hantar untuk hari kedua,masa nak tinggalkan diaorg kat rumah kak ton,diaorg menanggis jerit2 sebut mak..mak...mak.. sian weh..macam tak terlangkah kaki ni nak meninggalkan si kembar,tapi, mummy perlu berkerja untuk diaorg juga...
apa pun mummy sentiasa doakan yg terbaik untuk si kembar + sayang kamu berdua sangat..begitu juga kat ank2 mummy yg dua org lagi abg aiz n abg joe..miss u so much..

daniel & miqael

abg aiz & abg joe

 nyawa mummy buat selamanya...

Tuesday, June 19, 2012

Pagi yang tenang

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Pagi ni,hantar si kembar kat pengasuh baru lagi,pengasuh yang semalam tak mahu terima aka si kembar kena reject huhu..boleh baca kat sini ..

masa hantar pagi tadi si kembar menanggis,berat hati ni nak tinggal takut jadi mcm semalam,tapi, mummy kuatkan hati n tawakal jer kat Allah..Mudah2 an segalanya ok2 jer..

baru sekejap ni mummy tepon pengasuh baru(kak ton) dia bgth si kembar adik saja yg menanggis duk jer depan pintu,si kembar abg sibuk bermain dengan seorg lagi kanak2 yg kak ton jaga..kak ton bgth tak payah risau dia boleh handle budak2 tu, InsyaAllah..

Lega sikit hati mummy bila dengar macam tu,mummy berdoa kat Tuhan,agar anak2 mummy boleh memahami mummy yang perlu pergi berkerja untuk mencari rezeki. Harap tuhan perkenankan..

Tapi, kak ton ni, dia dah bgth awal2 yg dia selalu cuti,sebulan 2 kali wajib cuti untuk check up n kalau dia demam pun dia akan cuti... pening jugak sebenarnya kepala mummy ni,sementara ni oklah dia jaga si kembar tu,tapi, mummy still cari pengasuh lain..bukan apa, kalau selalu sangat cuti mummy juga yg susah kena  ambil cuti sekali,dahlah cuti mummy tinggal berapa hari lagi,tu tak termasuk si kembar kena buat rawatan susulan kat pkar 3 bulan sekali,tak termasuk cuti bulan 11 ni jumpa pakar mata, si kembar punya temujanji..dahlah semua rawatan susulan kat hospital batu pahat.. hari temujanji hari khamis,otomatik hr jumaat pun ambil cuti..tak kan nak berulang alik batu pahat - putrajaya..

Monday, June 18, 2012

Tak Nak kak..Memang tak nak

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

pukul 9am, pengasuh si kembar call,bgth 1st twin mmg tak mahu berhenti menanggis sampai dia pun tak tahu nak buat apa,suami dia yg patut masuk kerja pukul 8:00am pun tak pergi kerja lagi,mummy call ayah,15 panggilan mummy buat ayah tak jawab,bagi mesej pun tak berbalas..tak boleh jadi ni,nak tak nak mummy keluar opis,terus pergi rumah pengasuh..

sampai jer depan pintu rumah,mummy dah dengar suara si kembar menanggis terjerit2,dalam hati,anak2 ku, sungguh2 menanggis kamu berdua..mummy call bgth mummy dah kat luar pintu. mummy masuk jer dalam,si miqael n daniel dah kejar mummy,muka miqael dah pucat lesi,mata dah bengkak merah,dah mcm org sakit dah mummy tgok,bayangkan 2 jam setengah nanggis tak berhenti..wui sayang mummy ni..si daniel mata merah juga menanggis,tp, pengasuh cakap daniel ada juga diam,tp, miqael mmg tak diam langsung,masa mandikan pun dia tak benti menanggis..

dua2 dah duk kat pangku mummy,paling teruk si miqael,erat peluk mummy macam bertahun tak jumpa,padahal baru 2 jam setengah,pas 2 minit kat pangku mummy,boleh dia senyum + gelak2,memang bertuah sungguh si kembar mummy ni. Tak lama mummy kat situ ayah datang,ayah bagitahu,ayah tak dengar bunyi telefon sb ayah tertido,sbbnya malam tu ayah tak tido layan bola punya pasal + layan si miqael yang tak mahu tido..

masa ayah sampai tu,ayah tengok muka si kembar sorang2,nampak air muka ayah cam geram jer dgn si kembar,tp, ayah diam jer..masa ni mummy dah pening sangat kepala,mana nak cari pengasuh lain plak,kalau cari pengasuh lain,mesti menanggis juga.

lepas dah duduk bersembang itu ini,ayah kata kita baliklah dulu..
mummy tanya sekali lagi kat pengasuh tu(Ana).."macamana ana,boleh tak jaga si kembar esok ni"... air muka dia mummy tengok macam serba salah juga..last2 dia cakap juga " Tak nak kak..memang tak nak"..mummy dah agak jugak jawapan tu "test lagi satu hari ana"... " maaf kak,memang tak nak,bkn apa, takut jadi apa2 masa diaorg nanggis tu,karang ana yg akak salahkan" sambil senyum ana bgth, mummy pasrah... tapi, ok juga ana bgth mcm tu,setengah org main ambil jer janji dapat duit..

mummy minta izin untuk balik,mummy bagi sedikit upah untuk jaga 2 jam setengah dengan kerenah n ngaruk si kembar..anak menolak,dia bgth "tak payah kak,ana yg minta mf sbb tak boleh nak jaga ank2 akak,ana takut jadi apa2,lagipun ana mmg tak pandai nak pujuk mcmana lg" mummy faham,lagipun ana masih muda n baru anak sorang,satu, lagi anak2 lain yg dia jaga pun kecik2 mungkin susah dia nak handle si kembar.masa mummy nak balik tu,ana tarik tangan mummy." akak ana minta maaf tau tak boleh jaga,lepas ni kalau jumpa jgn tak tegur ana,ana minta maaf banyak2" mummy senyum,mummy bgth dia " kenapa plak akak tak nak tegur kamu,bukan kamu buat salah dgn akak," apalah ana ni kelakar betul..

si kembar kememeh
sampai dalam lif, ayah bebel kat si kembar " miqael,daniel.. tak kesian kat mummy ke? kenapa buat perangai,tahu tak mummy tido pukul berapa malam tadi? pukul berapa mummy bangun nak siapkan makanan(bekal) kamu? tido pukul 3.30am bangun plak pukul 5:30am.." mummy just senyum jer dengar ayah bebel kat si kembar..tapi, si kembar tu baru 1 tahun 3 bulan so, mmg tak faham pun kalau kena bebel..huhu muka don't know jerlah dua beradik tu..

Pagi yang suram

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

pagi-pagi hari ni airmata mummy dah mengalir,alahai mummy ni pagi2 dah beremosi bagai..bukan apa, pagi ni,hari pertama hantar si kembar kat rumah pengasuh baru.
dahlah masa mummy nak tinggalkan diaorg tadi,dua2 menanggis...

risaunya hati mummy ni,kalaulah diaorg terus menanggis,tentu si pengasuh tak sangup nak jaga,dahlah pengasuh tu jaga 3 org budak yg lain,semuanya kecik2..memang tak menang tanganlah gamaknya...

Ya Allah,permudahkanlah segalanya Ya Allah ...

tengah mummy buat entri ni,pengasuh call,dia bgth si kembar menanggis saja silih berganti,dia dah tak tahu nak buat mcmana,Allahu Akbar, mummy bgth kat pengasuh tu,tgu sehingga 8:30am kalau tak ok jugak,mesej saja mummy,takkan mummy kena cuti?? kalau dia tak sanggup jaga,nak hantar pada sapa??

rasa nak berhenti kerja je?? perlu ke berhenti atau ambil cuti tanpa gaji?? tapi, boleh ke ambil cuti tanpa gaji?? HR bagi ke??

Ya Allah semoga anak2 ku boleh diam n terima,mungkin si kembar terperanjat kut duk umah lain,pengasuh lain..

Tuesday, May 8, 2012

Keletah si Kembar

Assalamualaikum dears,

Lama tak buat entri tuk si kembar mummy yg makin hari makin mengada tu....
si Daniel 2 3 hari ni dah berjalan 3 4 tapak,harap mgu depan bolehlah berjalan,si Miqael plak pandai berdiri jer bila suh jalan tak mahu...

kat entri kali ni,saja nak kongsi gambar gelagat diaorg..

sibuk jugak nak panjat sinki time mummy basuh pinggan..taklama pastu  si daniel berdentum jatuh

time mummy nak masak sibukduk bawah kaki,susah sangat masukkan dalam mesin basuh(Miqael)

sibuk mengemas,pastu Daniel duk dalam,si Miqael tutup pintu..

Setiap hari kalau tak naik kerusi ni tak sah


Monday, April 2, 2012

Hidung Daniel berdarah

Malam tadi masa abg aizz ngan Si kembar bermain,secara tetiba darah keluar dari hidung Daniel...mummy sangat2 panik sbb seumur hidup mummy mmg tak ada pengalaman berhadapan dengan masalah hidung berdarah ni,adik beradik or keluarga mmg tak pernah mengalaminya.so, 1st time mummy berdepan masalah ni...

menjerit2 mummy panggil ayah,ayah mummy tgok terus angkat Daniel,bawa pergi ke sinki n basuh,ayah cakap dongakkan je,mummy suruh ayah pergi kedai bawah cari daun sireh(mummy pernah dengar org ckp guna sireh kalau hidung berdarah) tak lama ayah masuk ke rumah, ayah cakap sireh tak ada...Aduh, mummy telefon mama,mama cakap bersihkan,pastu letak kain basah atau ais..mummy buat,Alhamdulillah mmg tak ada keluar lagi..

Ayah cakap benda tu normal,ayah cakap dulu ayah ada juga 2 3 kali kena cam tu...mummy fikir nak bawa hospital je,ayah cakap kalau berterusan n tak henti baru bawa hospital,ayah cakap tgok kalau ada keluar lagi kita g spital...Nasib baik ayah ada kat sini minggu ni,kalaulah mummy sorang2 mmg panik gilerlah..

Ni antara artikel sebab dan cara rawatan hidung berdarah;

Hidung anak berdarah


MASALAH hidung berdarah (juga dipanggil epistaksis) berlaku apabila salur darah halus di dalam lapisan sel pelapik hidung pecah. Lapisan dalam hidung sebenarnya sangat ‘lembut’, manakala salur darah pula dekat dengan permukaan yang menyebabkan ia mudah pecah dan berdarah.

Ada banyak punca lazim yang menyebabkan hidung berdarah, seperti:

# Salur darah dalam hidung yang sangat sensitif — Ia pecah dan berdarah dalam cuaca panas serta kering

# Jangkitan — termasuk jangkitan pada hidung, tekak atau sinus

# Selesema dan flu

# Alahan (seperti pada kutu habuk atau alahan rinitis)

# Hidung terhantuk

# Kehadiran benda asing dalam hidung (contohnya apabila kanak-kanak memasukkan sesuatu ke dalam hidung mereka; biasanya manik)

# Tekanan keterlaluan (biasanya berlaku serentak dengan sembelit)

# Penggunaan sesetengah jenis ubat (seperti ubat anti keradangan atau semburan hidung)

Antara punca yang jarang berlaku tetapi masih boleh menyebabkan hidung berdarah:

# Kehadiran benda asing atau polip dalam hidung

# Gangguan atau masalah kesihatan berkaitan darah

# Perkembangan vaskular yang tidak sempurna

# Ketumbuhan dalam saluran hidung dan tekak

Bantuan kecemasan

Apabila kanak-kanak mengalami masalah hidung berdarah, mereka mudah tertekan dan terganggu melihat serta merasa darah (yang mengalir masuk ke dalam mulut). Tenangkan perasaan anak dan beritahu mereka bahawa dia selamat serta tidak perlu bimbang.

Anak anda mungkin berasa takut ada sesuatu yang tidak kena dengannya dan mula menangis. Beritahu anak supaya bertenang kerana menangis akan membuatkan pendarahan menjadi lebih teruk. Caranya:

# Suruh anak duduk tegak dalam keadaan selesa dan badan dicondongkan sedikit ke depan.

# Picit bahagian bawah hidung yang lembut dengan jari, tisu atau sapu tangan selama 10 minit. Bagi anak yang lebih besar, dia boleh melakukannya sendiri.

# Meletakkan pek ais atau kain lembap yang sejuk pada batang hidung juga boleh membantu.

# Galakkan anak anda meludah darah yang menitis dari hidung masuk ke dalam mulut. Jika darah berkenaan ditelan, anak anda mungkin muntah dan menyebabkan semakin banyak pendarahan.

Peringatan: Jangan asyik memeriksa sama ada pendarahan sudah berhenti dengan mengalihkan jari. Untuk menghentikan pendarahan, darah perlu menjadi beku dan ia mengambil sedikit masa. Alih perhatian anak dengan menyuruhnya membaca atau menonton televisyen.

Dekatkan jam dengan anda supaya anda boleh memastikan hidung anak dipicit selama 10 minit. Selepas itu baru periksa sama ada pendarahan sudah berhenti. Jika masih berdarah, ulang langkah di atas dan picit lagi hidungnya selama 10 minit.

Apabila pendarahan berhenti, pastikan anak tidak cuba mengorek atau menghembus nafas dengan kuat (untuk mengeluarkan sisa darah) dalam tempoh 24 jam. Malah dalam tempoh itu anak anda perlu berehat dan tidak sepatutnya berlari ke sana sini atau terbabit dalam permainan lasak untuk mengelak pendarahan berulang.

Rawatan

Jururawat atau doktor akan menunjukkan cara mengendali dan menghentikan pendarahan hidung anak. Jika bantuan kecemasan gagal dan pendarahan tidak berhenti, doktor perlu melihat ke dalam hidung anak dengan menggunakan cahaya khas untuk mencari salur darah yang pecah.

Kemudian doktor mungkin akan:

# Menyapu krim atau balsam ke dalam hidung anak (ada ubat khas yang memperlahankan aliran darah)

# Menggunakan ‘cautery’ iaitu bahan khas untuk ‘membeku’ atau ‘membakar’ salur darah untuk menghentikan pendarahan. Jangan bimbang, ia selamat dan tidak berbahaya.

# Meletakkan kain gauze khas pada hidung anak.

Untuk pendarahan teruk, anak anda mungkin perlu menjalani ujian darah untuk mengetahui banyak mana darah yang hilang. Mereka juga mungkin dirujukkan kepada pakar telinga, hidung dan tekak bagi pemeriksaan lanjut.

Jika doktor meletakkan gauze pada hidung anak, ia perlu dikekalkan selama 24 hingga 48 jam. Anda perlu membawa semula anak ke hospital (unit kecemasan) untuk pemeriksaan dan mengeluarkan gauze berkenaan.

Pada masa sama doktor juga akan memberi ubat antibiotik untuk anak bagi mengelak jangkitan bakteria ketika gauze diletakkan dalam hidung anak. Jangan cuba menanggalkan sendiri gauze ini.

Selain itu, jika keadaan tidak serius, doktor biasanya menasihatkan ibu bapa untuk menyapu balsam antibiotik ke dalam hidung anak empat kali sehari selama seminggu bagi menghapuskan jangkitan yang mungkin ada.

Jika hidung anak menjadi kering, anda juga perlu menyapukan balsam pelembap (atau gel petroleum) ke dalam hidung anak untuk mengelakkannya merekah. Biasanya balsam ini perlu disapu dia kali sehari selama seminggu.

Ini boleh dilakukan dengan menggunakan putik kapas dan sapukan perlahan-lahan ke dalam hidung anak. Jangan guna kaedah ini kepada anak berumur empat tahun ke bawah kerana mereka biasanya susah memberi kerjasama dan mungkin boleh menyebabkan kecederaan.

Penjagaan di rumah

# Suruh anak berehat selama 12 hingga 24 jam. Dalam tempoh ini dia boleh melakukan aktiviti ringan seperti melukis, membaca atau menonton televisyen.

# Elak memberi anak minuman atau makanan panas, mandi air suam sekurang-kurangnya 24 jam selepas hidung berdarah.

# Beritahu anak untuk tidak mengorek hidung atau menghembus hidung dengan kuat dalam tempoh 24 jam selepas pendarahan berhenti atau seminggu jika hidung mereka dimasukkan gauze.

# Elak anak terbabit dalam aktiviti lasak seperti berlari atau mengangkat benda berat selama seminggu.

# Jika anak anda juga mengalami masalah sembelit, tingkatkan pengambilan cecair (air, jus prun) dan serat dalam diet mereka. Beri anak makan buah-buahan segar atau stew buah mahupun bijirin atau roti mil penuh. Anda juga boleh meminta doktor memberi pelembut najis bagi mengelak mereka meneran ketika buang air.

# Kadangkala balsam pelembap atau semburan hidung diperlukan. Dapatkan nasihat doktor.

Apa yang perlu dijangka

Kebanyakan masalah hidung berdarah hanya menyebabkan sedikit ketidakselesaan pada anak. Jika hidung berdarah, anak anda mungkin berasa takut dan tertekan, muntah (jika tertelan darah) atau mengalami beberapa episod pendarahan dalam masa beberapa minggu.

Hidung berdarah adalah masalah biasa di kalangan kanak-kanak disebabkan aktiviti mereka. Belajar cara menangani dan memberhentikan pendarahan hidung. Kes hidung berdarah akibat masalah kesihatan jarang berlaku tetapi untuk kepastian, bawa anak berjumpa doktor.

Friday, March 23, 2012

Budak Comot

Assalamualaikum n salam sehjahtera,

Kat opis mummy 2 hari ni ada jualan puspanita, mummy saja mengatalkan diri dok usha2 jualan kat dewan ni.. niat hati mmg just nak tgok2 je,saja nak release tension konon,iyerlah duk kat opis satu hari pun boleh blank kepala ni..

Pusing punya pusing,mmg tak banyak pilihan pun,time, nak balik semula ke opis,mummy teringat anak2 mummy,apasalahnya kalau mummy belikan makanan tuk diaorg,roti ke,ceklat ke..huhu dah lari dr matlamat asal ni..tadi memula beriyer sgt tak mahu beli apa2..Nak macamanakan teringat anak2 gitu...

1st tu beli roti 3 bungkus RM8.50, pastu nampak muffin hehe beli 4 pcs RM3.20, pastu nampak plak coklat Oreo 4pcs RM10.00 sbb tertarik sgt nak beli tu ada gambar upin ipin n boboboy, terus teringat 4 org hero kat rumah tu..kaki ni terus gatal nak pusing semula..singgah satu kiosk ni jual produk handmade..saja duk belek2 satu sabun ni..tetiba dtg dia punya owner "adik, ni bagus ni,ni sabun untuk stress.bla..bla..." akhirnya tergoda juga, beli satu RM12.90..

Niat pertama just nak usha2 jer,tak pasal2 habis RM34.60..mummy2 tak tahn godaan tul..pas ni kalau ada jualan puspanita mummy kena tahan kaki ni dr turun tgok jualan huhu..


Penangan coklat oreo(daniel)

miqael

masa diaorg makan ni,bibik bising haha..bibik ckp " aduh mak kamu punya pasallah ni,baru saja dimop" ampunlah bibik..huhu

Thursday, March 15, 2012

Kembar Genap Setahun

Salam Dears,

Alhamdulillah kembar mummy (Miqael & Daniel) dah pun cukup setahun hari ni..
Semoga kamu berdua jadi anak yang Soleh..

Alhamdulillah pagi tadi dah pun cucuk Setahun(MMR).. masa cucuk Miqael menanggis,Daniel tak nanggis pun..bajet macho lar kunun..hehe..
Hari ni timbang miqael & Daniel berat sama je 7.9kg...dah kat aliran warna kuning(berat badan tak mencukupi) padahal kamu berdua mmg kuat makan..mmg kamu berdua maintain comel jer kut hehe

Semoga cepat jalan n sentiasa sihat..

sayang sgt kamu berdua

mesej2 yg mummy dapat sempena besday kamu berdua;

Dari Nenek (Masriah binti Saring)

Selamat Ulangtahun buat cucu kembar ma miqael & daniel,
semoga sihat sentiasa,cepat jalan
tak menanggis selalu,semoga dipanjangkan umur
ma sayang kat semua anak2 along.

Dari cik amy (Norazima binti m Roshid)

Happy besday my heart c'amy miqael & Daniel..
Alhamdulillah cukup 1tahun dah dia..
semoga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki,
diberikan kesihatan yg berpanjangan..
mnjd anak yang soleh,cerdik akalnya,pintar pemikirannya,cerdas otaknya
serta menjadi anak yang cemerlang sentiasa amin..

Dari Cik Zira (Norazira binti M Roshid)

HEppy bifday ank mumy y 1tahun MIqael & DanieL semoge panjng umo,cepat-cepatjalan,,,gigi dh tumbuh bile nak jalan ? jdik anak yg soleh pde mumy ayh taw,,sian mumy bnyk berkorban tok twin Yg cHUmL uR ♥ nty dh besar jge mumy n ayah,,jgn lupe jase-jase mumy and ayh..balik lah cni cik ila mizz kt anak-ank mumy..kat mumy pon cik ila mizz cgt,,kat bibik,,kat ayh ila xrindu,,heheheh
cik ila na tyto pupye sayang kalian sumew :P ♥ ♥

Dari cik asz (Md Raziman bin m Roshid)

Salam, hari ni besday kembar kan?
Selamat hari jadi untuk kembar semoga jadi anak yg baik

Dari cik Boy (Mohd Razi bin M Roshid)

Dari Mak Usu N Pak usu (Siti Raidah Koming & khairi Abdul samad)

Dari Cik Yayang ( Siti Asmah binti Koming)

Akak, Selamat Hari jadi yer untuk si kembar,
semoga panjang umur n sihat2 selalu.

Ucapan Dari Facebook mummy

Wednesday, February 29, 2012

Daniel Mana???

Pukul 4 pagi tadi,mummy dalam keadaan mamai dengar macam suara miqael & Daniel menanggis,mummy bangun macam perasan ada bibik kat sebelah,so, mummy tido balik(sbb pk mesti bibik buatkan susu) lagipun kepala ngah sakit tu yg mummy wat tak tahu jer...tapi, dalam mummy tido semula tu mummy dengar nanggis miqael dgn daniel makin kuat..mummy terus tersedar,kelam kabut mummy bangun,tgok dua dah sedu-sedu menanggis..tgok keliling,oh tak ada sesaper rupanya..maknanya yg mummy nampak bibik tadi tu khayalan jerlah..

mummy ambil miqael,mummy susukan,Daniel dah menanggis nak jugak susu,malasnya mummy rasa nak menyusukan cara duduk...nak tak nak walaupun mata ni mengantuk mummy bangun jugak sbb nak susukan dua2...amek kau dua2 menyusu sambil mummy pejam mata huhu...bila miqael dah kenyang n tido mummy letak miqael kat tempat bantal dia semula,tarik daniel bagi selesa sikit menyusu dgn mummy...pas daniel dah terlelap,mummy letak n mummy pun lelap sekali...

baru nak letak kepala Daniel nanggis semula...dugaan tul hehe....mummy ambil Daniel letak kepala dia atas lengan mummy,mummy menyusukan cara mengiring,kalau dah dekat pukul 5am,menyusu cara mengiring mmg konpiden mummynya pun sama2 tertido huhu...

Entah berapa lama mummy tertido mummy pun tak perasan ...sayup2 mummy dgr suara baby merenggek2,gagahkan juga buka kelopak mata ni sementelahan dah pagi,tgok miqael masih lena diulit mimpi,tgok kat lengan,eh Daniel mana?? terus mummy bangun dari tempat tido,suara baby merenggek terus tak dengar lagi...mummy pk mesti yg mummy dengar tadi tu suara Daniel,oh oklah maknanya bibik ambil dia bw masuk bilik...mummy buka bilik bibik,tgok bibik masih lena tido...

masa ni mummy dah mula cemas, Daniel mana ye....Mummy buka bilik ayah,tgok ayah pun tengah tido dgn abg aiz n abg joe,masing2 diulit mimpi indah...mummy pergi semula bilik bibik,mummy kejut bibik..' bik, bangun Daniel hilang!!'..bila mummy buka semua lampu kat ruang tamu,mummy dengar lagi suara renggek-renggek tapi, sayup jer...mummy makin tak keruan jadinya..risau,muka bibik pun cuak...nak kejutkan ayah kat bilik takut a. aiz n a.joe terjaga...satu rumah mummy cari...

pas puas cari rupanya..Daniel ada kat bawah baby cot,tak boleh keluar,melepek kat bawah tu,entah dah berapa lama pun mumy tak pasti...Alhamdulillah jumpa ,nasib tak lemas kat bawah tu..Allahu Akbar..pas danial nampak mummy n bibik bongkok tgok dia bawah baby cot,boleh plak tu dia keluar sendiri..bertuah punya anak...






Dah melepek bawah tu...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NuffnangX