Google Website Translator Gadget

Wednesday, November 11, 2015

saja-saja menjengah

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

ada lagi ke orang yang follow blog mummy ni..

sekarang ni mummy busy sangat..
siang malam bekerja..
siang kerja bergaji..
malam suri rumah uruskan kerja-kerja di rumah.

dah hampir setahun mummy kerja sorang-sorang..
kadang rasa nak pitam nak bayar itu ini dengan hutang pinjaman sana sini..
kadang buat je macam happy tapi Tuhan saja yg tahu apa yang mummy rasa.

kadang dengan no ic kat tengah tu 01 (menandakan anak Johor)
nak jer minta Sultan Johor derma kat mummy RM100,000.00
dapatlah tutup satu pinjaman mummy..
peningnya Ya Allah
pinjaman koperasi ada 2 berjumlah lebih kurang RM150K
pinjaman bank ada 2 berjumlah lebih kurang RM230K
pinjaman perumahan ada lagi RM80K

jumlah keseluruhan dekat RM500K

hmm hari2 berlalu asyik fikirkan pasal pinjaman..
3 dari pinjaman yang mummy buat tu adalah pinjaman untuk ayahizz..masa tu nak meniaga kononnya..mummy yg baikhati nak menolong suami buatlah pinjaman sebab dijanjikan akan bayar balik, dari satu pinjaman ke satu pinjaman.
 akhirnya mummy yg kena bayar sorang2
hmm xmampu nak kata apa.. Nasib? entahlah

dengan baki gaji tinggal puluh2 kat slip gaji
mummy tak tahu nak makan apa kadang..

macam semalam pertama kalinya dalam hidup mummy beras habis..kesian kat anak5 mummy,adalah beras untuk secawan..mummy buat bubur..
ada sayur kangkung sikit mummy tumis
ikan bilis mummy goreng..
kita makan sama2 Alhamdulillah syukur kita kenyang...wpun pada mulanya mummy fikir cukup ke kita 7 beranak nak makan..
syukur Tuhan cukupkan
ayah amek sikit
mummy amek sikit
abang izz ngan abg joe makan dua kali
abg qiqin ngan adik makan sekali..
Adam makan mummy suap..

Ada sesiapa tahu tak alamat sultan Johor?
memang nak sangat mohon bantuan..

Tuesday, March 3, 2015

Pendaftaran Murid Tahun 1 Putrajaya 2016

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Datang opis pagi ini, mummy terpandang kawan opis yang tekun mengadap komputer,
terpandang kat situ e-permohonan tahun 1.

tanya punya tanya, dia cakap permohonan untuk 2016..
so, buka pc buat pendaftaran untuk abg Joe.
Bermakna tahun depan abg Joe dah duk tahun 1.
cepatnya masa berlalu, rasa baru je melahirkan, menyusukan, membesarkan..
mummy doakan yang terbaik buat anak2 mummy..
semoga sihat selalu n bahagia untuk kita sekeluarga

add web tuk permohonan tersebut

http://public.moe.gov.my/daftartahun1/index.php



masa ni abg Joe baru 7 bulan



sekarang anak mummy ni dah 6 tahun,tahun depan darjah 1

Monday, September 8, 2014

Berbuat baik di balas kebaikan.

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

mummy nak cerita ni,

tadi masa mummy naik bas hendak pergi ke tempat kerja..(mummy balik tengahari sbb kemas rumah, ayah nak balik sini petang ni, kalau bersepah rumah tu mahu bebelannya sampai seminggu)

ada satu makcik ni naik bas saing mummy, mungkin ini kali pertama dia naik bas,mungkinlah....
dari apa yang mummy tengok makcik ni berbangsa Indonesia.
dia nak bayar tambang bas. dia hulurkan RM5.00.

pakcik driver tu bgth tambang rm0.50 saja,kalau bagi rm5.00 tak baki. makcik tu cakap dia langsung tak ada duit syiling. mummy nak tukarkan duit rm5.00 dia tu pun mummy tak ada.
sambil dia duduk dia buka beg besar dia, mungkin nak cari duit-duit yang terselit..
kesian plak rasa mummy tgok. pakcik driver pula dok bebel ntah apa2.

mummy buka purse, ada syiling, mummy hulur kat makcik tu,  nah kak rm0.50 pergilah bayar..
" tapi ibu saya tak ada duit nak bg ibu ".. mummy tersenyum je.. mummy cuma bgth tak pe kak ambil jerlah .. saya bagi ikhlas..
lepas dia bayar tu, terus dia pergi tempat mummy " ibu terima kasih ya,semoga Allah saja yang balas kebaikkan ibu "
mummy sekali lagi senyum sambil lidah melafazkan "AAminn"..

Ya Allah, Maha SuciMu Ya Allah, dengan hanya Rm0.50, seseorang mendoakanku kepadaMU...

anak-anak mummy, mummy nak pesan.. andai kamu baca apa yang mummy coretkan ini satu hari nanti, mummy nak anak2 mummy belajarlah bersedekah biarpun sikit.. tapi, ganjarannya sangat besar..

kalau tidak mampu dengan wang ringgit mahupun harta..senyumlah wahai anakku..
kerana senyuman itu adalah sedekah yang indah kerana dapat menyejukkan hati sesiapa pun..
berdoalah untuk mereka.

# tersenyumlah walaupun hatimu sedang menanggis

Thursday, September 4, 2014

saja menjengguk

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

lama tak berblog..
masa terlalu pack 2 tahun kebelakangan ni..
anak mummy dah bertambah lagi...
rezeki dari Tuhan.

mummy mula nak berblog ..
tapi, entah bila nak mulanya. banyak cerita suka duka 2tahun ni..
tapi, banyak yg duka dari yg ketawa..
hmmm dugaan n ujian yang datang berbagai cara..
tapi, semua tu uji ketabahan n kekuatan mummy...

anak mummy tahun ni bertambah lagi seorang,ini bermakna anak mummy dah 5 orang
kesemuanya lelaki,hero mummy, kekuatan mummy dan nyawa mummy dunia akhirat
yang kelima ni mummy beri nama Izz Muhammad Adam Harith..
ramai kata panjangnya nama yg nombor 5 ni..

mummy cuma senyum..entah tak tahu nak cakap apa,tapi, mummy mmg suka nama Adam tu dari mummy lahirkan abang izz lagi..
dulu mummy nak letak Izz Adam Rayyan, tapi ayah tak nak sbb nak juga letak Mohamad.
fine, mummy akur sahaja jadilah Izz Mohamad Rayyan.
bila lahir yang kelima ni, mummy rasa ni anak mummy yang last(akhir)..
perasaan nak letak nama Adam tu ttp membuak dalam hati ni..

tu yg jadi nama anak last ni panjang.. Izz Muhammad adam Harith..
buah hati mummy yg terakhir..mummy panggil dengan nama manja Adam..
mummy suka sangat nama tu..
mummy tenang je..

tadi kata nk jengguk je blog ni..
terpanjang plak celoteh..

status diri mummy setakat cerita ni ditulis;
mummy masih lagi isteri orang
mummy masih lagi isteri yg berkerjaya
mummy masih mummy untuk 5 hero
abang izz n abg joe masih lagi duduk kampung
si kembar n adam tinggal dengan mummy
Ayah masih lagi kerja di Ayer hitam n tinggal dengan mak bapak dia kat Ayer hitam Johor..
mummy masih mummy yg berdikari sendiri untuk membesarkan anak2.

Wednesday, May 28, 2014

Zikir yang bagus setelah Dhuha

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Zikir yang bagus setelah Dhuha

Robbighfirlii watub 'alayya. Innaka Antat-tawwaabul-ghofuur.
 
Yaa Allah, ampunilah saya, dan terima taubat saya. Sesungguhnya Engkau Penerima Taubat lagi Maha Pengampun Yang Ampunan-Nya Begitu Luas. Dibaca 100x,
 
sambil introspeksi diri dan niat memperbaiki diri. Kalo untuk jadi doa buat keluarga (kami), ganti "naa", jadi: Robbighfirlanaa watub 'alayanaa...
sumber: catatan Yussuf Mansur ( http://www.wisatahati.com/  )

Tuesday, May 27, 2014

Kami anak Ayah..

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Situasi 1 (24/5/2014)

mummy : Abg Joe kenapa letak kunci kat luar? bahaya nanti orang masuk rumah..
A. Joe    : Ami ni, nanti aAYAH balik mcmana ayah nak masuk kalau xada kunci.. nanti semua dah tido tak dengar.

Situasi 2 (25/5/2014)

mummy : Abg kenapa tak habiskan mee tu,tadi beriya minta.
A. Izz     : Aizz makan sikit,lagi sikit bagi ayah. kesian AYAH tak makan.

Situasi 3 (26/5/2014)

kawan mummy : Abg,adik(si kembar) ni auntie belikan koko krunch, balik rumah kongsi dengan abag2.
si kembar abg   : satu abang Izz, satu abg Joe, satu akin, satu nanan, satu adam, satu AYAH

situasi 4 (26/5/2014)

si AYAH telefon selepas 3 hari mendiamkan diri.
A.Izz jawab n buka loudspeaker.bila si adik2 dengar suara si ayah memasing berlari duduk sebelah abg izz..kelakar tengok,
diaorang buat bulatan sambil memasing dengar perbualan, sesekali si adik3 menyampuk,
 memasing nampak teruja n happy(rindu agaknya).

kesimpulan dari 4 situasi tersebut mummy nak beritahu, yang mummy tak pernah ajar anak5 membenci atau memburukkan ayah mereka seperti tuduhan seseorang didalam komen status mummy di Facebook.
yang buruk perangai adalah ibu ayah tak perlu untuk anak2 tahu.
saya tak pernah di ajar untuk memburukkan ayah kepada anak2 sy.saya dari keturunan yang penuh kasih sayang dan pemaaf.
Buruk Tau jahat sekalipun pasangan kita tak perlu libatkan anak2 sebab satu masa anak2 boleh menilai sendiri, jangan racun pemikiran mereka dengan keburukan kita..
ajar anak2 menyayangi kedua ibu bapa, ajar anak2 menghargai agar satu hari anak2 akan ingat kita..
tak perlu harapkan wang ringgit daripada anak2 kelak.
cukup kita berdoa agar anak2 ingat pada kita sebagai orang tuanya dan menyedekahkan Al fatihah dalam setiap doanya samaada kita hidup dan tiada lagi di dunia ini..

anak-anak adalah Amanah Tuhan..didiklah dengan kebaikkan..kita mencorakkan mereka.
#NoteToMyself

Thursday, September 19, 2013

Lirik Lagu Di Saat Sendiri – Dadali

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,


DISAAT SENDIRI

Hari demi hari telah ku lewati
Tak pernah aku bersamamu lagi
Tak pernah aku menduga
Kau akan pergi tinggalkan aku
Jauh kau pergi tinggalkan diriku
Sepi hati ini membunuhku
Ku coba untuk cari penggantimu
Namun tak ada yang sepertimu
Rindu aku, sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada di dekatku
Tak mudah aku melupakan dirimu
Di saat aku terbangun dari tidurku
Rindu aku, sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada di dekatku
Tak mudah aku melupakan dirimu
Di saat aku sendiri
Ooh jauh kau pergi tinggalkan diriku
Sepi hati ini membunuhku
Ku coba untuk cari penggantimu
Namun tak ada yang sepertimu
Rindu aku, sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada di dekatku
Tak mudah aku melupakan dirimu
Di saat aku terbangun dari tidurku
Rindu aku, sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada di dekatku
Tak mudah aku melupakan dirimu
Di saat aku sendiri

Wednesday, September 11, 2013

Bacaan HB ?

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,





Hb atau Hemoglobin merupakan pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Adalah penting bagi ibu hamil mengetahui tahap Hb mereka.. di manakah tahap Hb anda?

Tahap Hb 
Hb < 9 gm%
Hb 9 - < 11 gm%
Hb > 11 gm%

Jika tahap Hb anda berada pada bacaan lebih dari 11 gm% maka Hb anda adalah NORMAL dan anda tidak perlu khuatir tetapi jika Hb anda berada pada bacaan 9 - < 11 gm% maka anda berada pada tahap ANEMIA SEDERHANA manakala jika Hb anda kurang daripada 9 gm% maka anda sebenarnya mengalami masalah ANEMIA YANG TERUK.

Tuesday, August 20, 2013

Selamat Hari Jadi Mummy





Assalamualaikum n salam sejahtera dears,



20/8/1982

3:30pagi kelihatan seorang wanita gelisah di atas sebuah katil.. 
Tak lama wanita ni keluar pula, kat luar ada pokok bunga kertas..mulalah wanita ni tawaf pokok bunga tu..entah dia pun xsedar berapa kli dia dah pusing pokok bunga kertas tu..

puas berpusing dia masuk semula diduk atas katil..sama seperti tadi dia tetap gelisah..

"misi,sy rasa mcm nak bersalin dah ni"
"awak tu nak bersalin anak pertama..lama lagi pukul 9:00 atau 10:00pagi nanti baru pergi dewan bersalin.." keras suara nurse tersebut..


' Ya Allah, kepala baby dah dapat ku rasa..'


wanita tersebut dgn tenaga yg ada terus teran..dan 4:45pagi lahirlah seorang bayi perempuan di atas katil ward di Hospital Batu Pahat..

Masa tu suasana ward jadi hiruk pikuk dengan suara nurse2 yg entah kelam kabut sendiri..

Bayi perempuan yang baru lahir tu dalam keadaan terlungkup..
bayi perempuan tu adalah aku...
sekarang bayi perempuan tu dah dewasa..dah bersuami dan dah mempunyai 4 org cahaya mata lelaki..
Mama terima kasih lahirkan akak dimuka bumi ni..lahirkan akk sendiri di atas katil ward..


patutlah akak ni kuat melalui kehidupan ini..rupanya masa mama nk lahirkan akak..mama berusaha sendiri tanpa ada doktor dan nurse..walaupun dah byk kali mama bagitahu mama dah nak bersalin..masih lagi diaorg kata lama lg..


mama..
maaf kalau akak selalu sakitkan hati mama..kalau akak balik kampung mcm xsah saja kita tak berdebat ttg sesuatu isu...tapi, itulah kita tetap bersama..
mama sekali lagi akk nak ucapkan terima kasih banyak2 lahirkan akk kat dunia ni yer..

terima kasih besarkan akak dengan kasih sayang...

sempena hari jadi mummy hari ni...

Hari ni, 20 Ogos 2013 bersamaan dengan 13 syawal 1434H, umurku
bertambah lagi. 

Alhamdulillah, syukur kehadrat Allah S.W.T kerana hari
ini aku masih lagi mampu bernafas dan meneruskan kehidupanku ini..

Ya Allah Ya Tuhan kami,berikanlah aku ketabahan hati..kekuatan iman dan kesabaran dalam meniti kehidupan dan dugaan yang mendatang..
Amin

Thursday, June 13, 2013

PERKEMBANGAN JANIN MINGGU KE MINGGU

Assalamualaikum n salam sejahtera dears,




TRIMESTER PERTAMA (1-12 MINGGU)

Minggu ke 1-Pada minggu ini, menjadi menstruasi yang terakhir sebelum kehamilan. Perdarahan terjadi dan hormone-hormon ditubuh mempersiapkan sel telur untuk dilepaskan.

Minggu ke 2-Uterus (dinding rahim) menebal dan mempersiapkan untuk tahap ovulasi.

Minggu ke 3-Merupakan masa ovulasi (pelepasan telur). Kehamilan terjadi pada saat ini. Pembuahan terjadi pada saat sperma dari pasangan anda bertemu dengan sel telur anda di tuba falopi. Pembuahan memerlukan waktu 4 hari, setelah telur dibuahi maka dinamakan zygote

Minggu ke 4-Saat buat si zygote kecil untuk menemukan tempat didalam rahim anda. Dengan berakhirnya minggu ini, anda tidak mendapat menstruasi, dan menjadi tanda pertama kemungkinan kehamilan. Pada beberapa wanita mendapatkan sedikit perdarahan dan disalahartikan sebagai menstruasi, sebenarnya perdarahan yang sedikit itu karena implatasi dari zygote ke dinding rahim anda.

Minggu ke 5-Ukuran bayi anda sekarang sekitar sebuah biji aple dan pada minggu ini disebut sebagai embrio. Bayi anda sudah mempunyai detak jantung sendiri, plasenta dan tali pusat sudah berkerja sepenuhnya pada minggu ini. Vesikel-vesikel otak primer mulai terbentuk, sistim saraf mulai berkembang.

Minggu ke 6-Embrio terlihat seperti berudu. Pada minggu ini dapat mengenali kepala, ekor, tangan dan anggota badan masih seperti tunas. Pada minggu ini /pembentukan awal dari hati, pancreas, paru-paru,kelenjar tiroid dan jantung.

Minggu ke 7-Jantung sudah terbentuk lengkap. Saraf dan otot bekerja bersamaan unutk pertama kalinya. Bayi mempunyai reflek dan bergerak spontan(anda belum dapat merasakannya). Akhir minggu ke ini otak akan terbentuk lengkap.

Minggu ke 8-Embrio sekarang berukuran panjang sekitar 25-30 mm. Lengan dan kaki sudah terbagi menjadi komponen paha, kaki,tangan, lengan, bahu. Organ reproduksinya mulai terbentuk begitu juga dengan kartilago dan tulang. Telinga luar sudah terbentuk sempurna, mata membentuk pigmen. Didalam otak, jaringan saraf berhubungan dengan lobi penciuman di otak. Jantung sudah memompa dengan kuat dan irama teratur.

Minggu ke 9-Pergerakan pertama fetus dapat dideteksi dengan USG. Pada minggu ini perut dan rongga dada sudah terpisah dan otot mata dan bibir atas terbentuk.

Minggu ke 10-Tulang sudang menggantikan kartilago. Diafragma memisahkan jantung dan paru-paru dari perut. Otot leher terbentuk. Otak berkembang cepat dalam bulan terakhir ini sehingga proporsi kepala lebih besar daripada tubuh.

Minggu ke 11-Organ seks luar sudah terbentuk, juga folikel-folikel rambut dan gigi. Bayi sudah dapat menelan cairan amnion dan mengeluarkan kembali(kencing).

Minggu ke 12-Ukuran fetus anda sekarang sekitar 8 cm. Semua organ vital bayi sudah terbentuk. Dengan signal dari otak, otot akan merespon dan bayi sudah dapat menendang.Akhir trimester pertama,organ-organ tubuh bayi sudah terbentuk. Rasa mual dan lelah pada anda sudah hilang. Perkembangan selanjutnya anda akan melihat pertumbuhan bayi (dan juga anda) bertumbuh lebih besar.



TRIMESTER KEDUA (13-28Minggu)

Perkembangan bayi anda di trimester ke dua (13-28 minggu)bayi anda sudah mulai merespon suara, cahaya...... Memasukin trimester ke dua ini dunia luar akan mulai menyadari anda sebagai si calon ibu, karena perut anda sudah mulai terlihat. Bersamaan dengan rasa mual, lemas menghilang pada akhir trimester pertama, bayi anda akan terus bertumbuh, begitu juga anda.Perkembangan bayi anda pada bulan kehamilan 13-28 minggu (trimester ke dua)

Minggu ke 13-Panjang bayi sekitar 7,5 cm dengan trakea, paru-paru, perut,hati, pancreas, dan usus berkembang ke fungsi terakhir. Pita suara mulai terbentuk, dan tunas gigi muncul dengan 20 gigi bayi. Pada minggu ini jari tangan, telapak kaki, mulai terlihat.

Minggu ke 14-Pada minggu ini organ seks bayi sudah dapat dibedakan antara laki dan perempuan. Denyut jantung bayi berdetak kuat (detak jantung hampir 2X lebih cepat dari anda) dan anda dapat mendengarkannya di dokter anda. Sudah memberi respon terhadap dunia diluar rahim ibu, bayi mungkin akan bergerak bila anda mengusap perut anda, tapi anda mungkin masih belum dapat merasakannya.

Minggu ke 15-Bayi anda sudah mulai dapat mendengarkan anda, mendengarkan denyut jantung anda, suara perut anda, juga suara anda. Sekarang bayi anda sudah mulai mempunyai rambut di kepalanya, juga bulu mata dan alis. Ukurannya sekarang 114 gram dengan panjang sekitar 15cm.

Minggu ke 16-Jika anda melakukan USG saat ini mungkin anda dapat mengetahui jenis kelamin. Otot bayi sudah berkembang dan menjadi kuat. Gerakannya semakin aktif. Mulai mengisap ibu jarinya, menguap, merenggangkan tubuhnya, sudah menelan-kencing dan cengukan. Pada minggu ini jika sinar terang diletakkan diperut anda bayi akan mengerakkan tangan – matanya.

Minggu ke 17-Masih banyak ruang dalam rahim anda bayi akan bergerak merasakan sekitarnya. Kulit bayi anda berkembang dan transparan. Terlihat merah sebab pembuluh darah masih terlihat jelas.

Minggu ke 18-Sekarang bayi sudah dapat mendengarkan suara dari luar tubuh anda, bayi akan bergerak atau melompat ketika mendengarkan suara keras. Otot bayi sudah dapat berkontraksi dan relaks, bayi sudah dapat menendang atau meninju. Bergerak sangat aktif , dalam minggu ini mungkin anda sudah dapat merasakan gerakan putarannya untuk pertama kali.

Minggu ke 19-Sekarang panjang bayi anda sekitar 23 cm. Jika anda belum juga merasakan bayi anda, mungkin anda akan mulai mersakan gerakkanya minggu ini.

Minggu ke 20-Otot bayi anda semakin kuat tiap minggu. Jika anda masih belum dapat meraakan gerakkanya, anda pasti akan merasakan gerakkanya sekarang. Anda mungkin salah mengartikan gerakkanya pertama kali sebagai angin, karena terasa seperti letupan gelembung-gelumbung didalam. Bayi anda bergerak sekitar 200 kali sehari , tapi anda hanya akan merasakan sedikit dari semua gerakan ini.

Minggu ke 21-Panjang sekitar 28 cm. Anda akan merasakan lebih banyak gerakan bayi anda sekarang karena bayi makin aktif.

Minggu ke 22-Bayi anda sadar akan lingkungannya dan bayi akan merasa tenang ketika mendengarkan suara dan sentuhan anda diperut. Tubuh bayi mulai memproduksi sel darah putih. Ini penting untuk bayi dalam melawan penyakit dan infeksi.

Minggu ke 23-Panjangnya sekitar 23 cm. Sekarang ukuran kepalanya sudah sesuai dengan tubuhya . Saat ini bayi terlihat sama seperti akan lahir nanti tapi lebih kecil dan kurus saat ini.Anda dapat mendengarkan detak jantung bayi anda dengan stestoskop.(letakkan stestoskop langsung diperut anda). Pertumbuhan otak sangat cepat.

Minggu ke 24-Pendengaran bayi sudah terbentuk sempurna. Bayi akan bergerak dengan suara musik dari luar. Bayi membentuk pola kapan saat tidur dan kapan saat bangun, anda akan merasakan dengan suatu saat bayi bergerak terus, dan saat lain tidak.

Minggu ke 25-Bayi mulai berlatih bernafas dengan menghirup dan menhembuskan cairan amnion, yang mana kadang membuat bayi cegukan—dan anda akan dapat merasakannya juga.

Minggu ke 26-Bayi sudah mempunyai lemak dibawah kulit, yang akan membantu mengontrol suhu tubuhnya pada saat lahir. Wajah dan tubuhnya secara umum akan terlihat bayi saat lahir. Panjang sekitar 28-32 cm dengan berat sekitar 680 gram.

Minggu ke 27-Matanya sudah terbuka dan melihat sekelilingnya untuk pertama kalinya. Bayi terlihat seperti bernafas tetapi sebenarnya bayi mengambil air bukan udara. Ini merupakan latihan yang baik untuk paru-parunya.

Minggu ke 28-Pada bayi laki testis akan turun ke kantung skrotum. Jaringan otak berkembang. Sekarang bayi anda dapat bermimpi.



TRIMESTER KETIGA (29-40 Minggu)

Perkembangan bayi anda pada kehamilan 29-40 minggu (trimester ke tiga)---Mulai trimester ini bayi akan bertumbuh semakin besar, anda dapat melihat tendangannya di bawah kulit perut anda....Memasuki trimester teakhir ini anda akan mulai mengunjungi dokter anda 2 minggu sekali, sibuk mencari nama unutk si kecil, dan kurang waktu tidur karena perut yang makin membesar ini. apapun itu dibawah ini perkembangan bayi dalam kandungan anda pada trimester teakhir ini. Perkembangan bayi anda minggu ke 29-40 (trimester ke tiga)

Minggu ke 29-Posisi bayi saat ini mempersipakan diri seperti posisi lahir dengan kepala kearah bawah. Jaringan lemak terus terbentuk.

Minggu ke 30-Bayi anda mengisi hampir seluruh ruang di rahim anda. Ketika bayi menendang atau mendorong, anda dapat melihat kaki atau tangannya bergerak dibawah kulit perut anda.Otak berkembang sangat cepat.

Minggu ke 31-Bayi makin bertumbuh besar, maka ruangan rahim menjadi lebih sedikit, bayi akan berkurang gerakknya. Bayi kemungkinana dalam posisi melengkungkan badan dengan dengkul dilipat, dagu di dadanya dan tangan dan kaki saling bersilang.

Minggu ke 32-Bayi berada dalam posisi kepala dibawah sampai nanti lahir. Bayi akan tetap menendang, gerakan rata-rata sehari meningkat 375 perhari, tapi anda tidak akan merasakan semuanya ini, 10 gerakan sehari sudah normal.

Minggu ke 33-Anda akan makinmerasakan gerakknya karena bayi mengisi hampir seluruh ruang rahim. Gerakan akan menjadi aktif suatu waktu yang membuat anda tak nyaman,terutama ketika kakinya dibawah tulang rusuk anda. Bayi mempunyai seluruh rambutnya pada minggu ini.

Minggu ke 34-Pertumbuhan terutama pada otak dalam minggu –minggu ini.Semua system tubuh sudah terbentuk sempurna, walaupun paru-paru masih tetap belum matang. Bayi memberi respon terhadap suara yang familiar.

Minggu ke 35-Bayi terus menambah cadangan lemak bawah kulitnya. Kepala bayi sudah mulai memasuki panggul.

Minggu ke 36-Mulai dari minggu ini bayi sudah mempunyai ukuran dan kematangan yang siap untuk lahir. Jika bayi lahir pada minggu ini bayi lahir premature tetapi akan bayi akan baik saja. Pada bulan terakhir kehamilan ini bayi akan mendapat antibody dari ibunya, seperti campak. Lemak akan terus bertambah dibawah kulit bayi setiap hari.

Minggu ke 37-Bayi akan terus berlatih untuk mengerakkan paru-parunya, karena bayi akan bernafas setelah dilahirkan. Jika posisi kepala bayi dibawah maka kemungkinana kepala sudah memasuki panggul ibu pada minggu ini.

Minggu ke 38-Reflek bayi sudah terkoordinasi, bayi sudah dapat mengedipkan mata, mengerakkan kepala, memegang, dan merespon suara, sentuhan, dan cahaya. Bayi sudah dapat membedakan antara terang dan gelap.


Minggu ke 39-40-Bayi sudah siap untuk lahir. Bayi sduah terlihat cukup montok sekarang, dengan lemak yang terbentuk dibawah kulitnya, akan mampu mengatur suhu tubuhnya saat lahir.Kulit bayi halus dan lembut. Berat bayi sekitar 2.7kg-3.2kg dengan panjang sekitar 50 cm.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NuffnangX