Google Website Translator Gadget

Tuesday, May 22, 2012

Bila Gorgon naik penimbang



Assalamualaikum n salam sejahtera dears,

Tajuk entri entah apa2 mummy ni,
tadi pergi klinik untuk FP,sebelum ambil pil Noriday tu,nurse suh g timbang berat badan dulu..

67.3kg, 2 bulan sebelum ni 68.4kg, 2 bulan setakat turun 1.1kg jer...macam tak ada je..
penat weh diet(iyer ke mummy diet)siang sanggup tak turun kafe tak beli makanan,tapi, tu lah malam mummy balun makan...hahaha.. mana nak turun banyak mummy woii lau dah makan malam..
mummy ingat bolehlah turun 5-10kg rupanya 1.1kg jer kelakarlah weh..
orang kata kalau jaga anak kecik2 n breastfeed leh kurus tapi, sekarang apa jadi ni huhu

dulu masa,

belum kahwin  = 43 - 45kg

lepas kahwin   = 45 - 53kg

lepas bersalinkan anak yang sulong = 53 -57kg (berat mengandung 70kg bersalin)

lepas bersalinkan anak yang kedua = 56 - 59kg (berat mengandung 70.5kg bersalin)

lepas bersalinkan si kembar = 67 - 69kg (berat mengandung 71.8kg bersalin)

masa bersalinkan si kembar berat 71.8kg,sekarang 67.3kg bermakna lepas si kembar berumur 14 bulan, berat mummy hanya turun 4.5kg..sikitnya turun..
macamana nak turun sampai BMI mummy ok ni,ikutkan BMI mummy ni dah overweight..
kena turunkan 56kg baru BMI normal,bermakna 11.3kg mummy kena turunkan berat badan..mimpi jerlah nampaknya nak turun sampai 11kg. apa pun,kena jugak berusaha untuk jadi normal berat badan.

tak sanggup nak tanggung risiko,

tak sanggup mati awal(now,selalu sakit sendi)



  kena jaga pemakanan ni mengikut piramid makanan yang disyorkan,
piramid makanan

  Percaya atau tidak, ada di antara kita tidak pernah mahu mengambil tahu apa yang badan kita perlukan. Pengambilan makanan perlu dikawal dan mengikut kesesuaian keperluan. Bukan mengikut hawa nafsu. Pengambilan makanan yang sihat dan mencukupi mampu menjana kesihatan tubuh badan dan minda.

5 comments:

mummY daniSha said...

dah anak 3 ok lg tu..sy yg baru anak satu ni alamakkk haih...

be4 kawen 50-54
pas bersalin 75

uwawawaaaaaaa...nak kuwus balik!

RazFiRa said...

selamat berdiet!

MUMMYIZZ said...

mummy danisha : tu lahkan,susahnya nak kurus,nak naik senang bukan main

razfira: harapnya cam tulah

the triplets said...

Nak turunkan berat badan jugak... Payahnya, turun skit jer

MUMMYIZZ said...

the triplets :yg paling geram tu kat bahagian perut ni,bierla nak turun,dah macam pregnant 5 bulan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NuffnangX